カメダ クインシー先生Reflections on becoming a teacher at an IB World School

2019.12.24

To say that a good teacher should be aware of the process by which students learn is to add nothing new to pedagogical insight. Indeed, good teachers do not necessarily choose to teach according to this theory or that or are even particularly aware of the influence of contemporary educational thinking on their own practice. Good teachers are those that are constantly developing and re-developing their own approaches to teaching to meet the changing needs of the students in the classroom, and in the process developing a deeper understanding of themselves both as a teacher and a lifelong learner.

生徒が学ぶプロセスを認識することがよい教師になることにつながるという見解は教育学的には目新しいものではない。実際、よい教師であってもこの考え方や特定の理論に基づいて実践を行っていない教師もいるし、自身の実践への今日的な教育の知見の影響に気づいていない教師もいる。よい教師とは、実は教室にいる生徒の変化し続けるニーズに合わせて自身の指導のあり方を常に開発し、再構成していく教師なのである。

The IB Educator Certificate (IBEC) programs places great emphasis on developing teachers as reflective practitioners. Reflecting back on the 5 years teaching the IBEC programs here at Tamagawa University, however, I believe that the IB expects much more from teachers. A reflective practitioner requires that teachers are aware of emerging education theory and practice to supplement and enhance their current teaching practice, however what I believe the type of teachers that the IB is really aiming to nurture are contemplative practitioners. Contemplation involves attention and awareness of the self and its relationship with the present surroundings, and thus contemplative practitioners are those that consider aspects of learning that go deeper than the confines of curriculum requirements and pedagogical approaches. It involves teachers to take time to explore the boundaries of who they are physically and spiritually as a teacher and as a learner.

IB教員養成資格(IBEC)プログラムでは教師を振り返りの出来る実践家として育むことに重点を置いている。玉川大学大学院でIBECプログラムが設置されてから授業を担当したこの5年間を振り返ると、IBが求めているのはそう簡単なことではないと感じる。振り返りの出来る実践家としての教師は、次々と新しく出現する教育学的理論を参考に自身の指導のあり方を補強する実践を行う。しかし、IBが本当に求めている教師像は熟考する実践家であると考える。熟考は自身とそれを取り巻く現況との関係に注目し、焦点化することを必要とする。従って、熟考する実践家としての教師は、カリキュラム上の制約や教科教育学的アプローチの枠を超えて、より深く学習の様々な側面を考慮する。これは自身が教師や学習者としての境界線を超越し、物理的に、また精神的に自分は何者なのかと時間をかけて問うことなのである。

The IB learner profile and its central role in all of the IB programme curriculum models, is an excellent example of how the IB works to support schools in fostering the necessary learning environment for teachers to become contemplative practitioners. Learning communities is another example and is something that the IB has been placing an increased emphasis on in recent years. This concept of learning communities appears to be gaining recognition in different parts of Japan, albeit very slowly, so for many schools in Japan it still remains a foreign concept. To foster and sustain a community of learners in schools will require the establishment of a learning culture built on trust and respect, and an environment that offers opportunities for meaningful collaboration between all stakeholders of the school. With the continued growth of authorized IB World Schools in Japan, care must be taken particularly for teachers teaching in these schools to ensure that they are provided with sufficient opportunity to grow as learners and model the attributes of the IB learner profile in the process.

IBの学習者像とそのIB教育プログラムのカリキュラムモデルにおける中心的役割は、IBが熟考の出来る教師を育てるため必要な学習環境を整えるための支援をしていることを表している。IBが近年重視している学びのコミュニティもまたその一例である。この学びのコミュニティという概念は日本でも少しずつ認知されつつあるが、多くの学校ではまだまだ未知の概念である。学校において、学習者のコミュニティを育て維持していくには、信頼と尊重に基づく学びの文化の確立とすべての学校のステークホルダー同志の意味のある協働の機会を提供する環境が必要である。日本でIB認定校の数が増加し続ける中で、教師が学習者として育ち、IB学習者像の属性に倣う十分な機会を保障する配慮が必要である。

Curriculums in IB World Schools therefore need to be learner-centred and learner-focused. Knowledge and conceptual understanding of the different subject disciplines should and will remain important aspects of the school curriculum, however they should not be taught in isolation. The IB offers a skills framework (ATL) to support schools in designing a curriculum that promotes more holistic approaches to learning. These ATL skills, along with the IB learner profile attributes, are designed to help all learners in the school community in developing a more clear and sophisticated understanding of how they learn best and how they can evaluate the effectiveness of their learning.

これを実現するために、IB認定校のカリキュラムは学習者中心で学習者に焦点をあてることが求められる。様々な教科の知識と理解はIB校のカリキュラムにおいて、今までもこれからも重要である。しかしながら、それらは文脈から切り離して教え込まれてはならない。IBでは学校が学習の方法をよりホリスティックに推進できるカリキュラムを設計することを可能にするスキルのフレームワークを提供している。このATLスキルもIB学習者像も、学校コミュニティのすべての学習者が、如何によりよく学び、よりよく自身の学びの成果を評価できるかに関する明確で質の高い理解を獲得することを目的に設定されているのである。

As an IB practitioner, IB Educator, and lifelong learner, I too will continue to explore the less trodden path and make continued refinements to the IBEC courses offered at Tamagawa University to ensure that the approaches to teaching in the classroom are current, and that the learning experiences are both relevant and meaningful for future teachers who enroll into the program wanting to know what they need to be able to do to be an effective practitioner and member of a thriving learning community in an IB World School.

IB実践家として、IB教師として、そして生涯学習者として、私自身もこの踏み均されていない道を探究し、このプログラムに籍を置く将来の教師の皆さんが効果的な実践家として、またIB認定校で育ち続ける学びのコミュニティのメンバーとして、求めている指導の方法が時代に即していて、学習経験の数々が互いに関連し合い、意義深いものであるよう、玉川大学大学院のIBECプログラムの改善に努めていく所存である。

Quincy Kameda