史料は語る 18
「塾食堂 表札板」
小原國芳 筆蹟
木に刻字 玉川学園制作 時期不詳
縦50.0×横104.9×高3.2cm

玉川学園創立期、学内の寄宿舎を塾、そこに生活する学生を塾生、食堂を塾食堂とか塾食と呼んだ。
創立30周年をむかえる頃、小原國芳は『玉川教育』に初めて玉川教育12信条をかかげ、11番目に塾教育をあげた。それについて「『君汲川流我拾薪(きみはせんりゆうをくめ われはたきぎをひろわん)』とは広瀬淡窓先生の詩句であります……師弟間の温情の下に、共に働き、共に喰い、共に歌い、共に学び、共に祈り……師弟同行の生活であります」などと説明した。
小原の自宅は学内にあり、時間の許す限り塾食堂で学生たちと共に喰い、歌うことを心掛けていた。「本当の教育は午前八時前と午後四時以後にある」と言い、校舎や教室から出たところにこそホンモノの教育があると考えていたことによる。
それは広島高等師範学校を卒業し初任地の香川県師範学校にて学寮の舎監として師範生と日々過ごしたことがもとになっている。夜遅く訪ねてくる生徒の相談相手になり、生徒たちと共に遊びもしたことで互いの距離を縮め理解し合えたという経験からだ。
現在、玉川学園では林間学校、スキー学校、カナダ研修などの宿泊を伴う行事が行われ、児童生徒と教師が共に喰い、歌い、学び、祈る生活を送っている。形をかえての塾教育といえるものだ。学内から建物としての塾はなくなり、塾食堂という言葉は昭和の香する言葉となった。創立期からの塾教育の精神は教育12信条の「24時間の教育」としてこれからも受け継がれていく。
白柳弘幸 学術研究所特別研究員
Juku Education
At Tamagawa, a boarding house was historically called juku, boarders were called jukusei, and a dining room was called jukushokudo or jukushoku. When the school marked its 30th anniversary, Kuniyoshi added juku education as the eleventh of Tamagawa’s twelve educational precepts. He followed Tanso Hirose’s thought that teachers must spend their time with students working together, eating the same food, learning with them, and praying for them. His house was built in the school so he had easy access to students. He thought real education would take place before 8 a.m. and after 4 p.m. when students were not usually in the classrooms.
At Tamagawa today, juku is closed, but students and teachers have a new form of juku education. Today, rinkan gakko, ski gakko, and Canada kenshu can be regarded as new interpretations of juku education at Tamagawa.
Kazuhito Obara
Managing Director, Vice President,Associate Head of School
English version finalized in collaboration with
Paul McBride
Director, Center for English as a Lingua Franca (CELF)
『全人』2024年4月号(No.892)より